Direktlänk till inlägg 31 augusti 2009

Veterinärbesök

Av Kristina - 31 augusti 2009 18:53


Fick lite sovmorgon idag eftersom Sandra är hemma och är förskyld.


Pratade i telefon på förmiddagen och när jag lagt på så kommer Sallie och ställer sig brevid mig. Hon vinglar, har svansen mellan benen och huvudet lågt :( Nej, vad är det som är på tok?? Försöker locka på Sallie men hon vill inte gå. Tillslut så kommer hon och då ser jag att hon inte vill stödja på bakbenet. Många tankar far genom huvudet så jag ringer till Slöinge Djursjukhus. Jag känner genast en stor oro, samma oro som när Milou gick bort.

Veterinären säger att vi nog ska komma och hon förstår min oro. :)


Hos veterinären blir det undersökning och Sallie ömmar i knäet. Dom söver henne för röntgen. Bilderna visar ingen skada på skelettet men det är ett korsband som är skadat, som tur är, är det inte av. Hon ska gå på smärtstillande i 10 dagar, inga race, inga hopp, inga promenader i koppel på två veckor. Bara rastas i trädgården men ingen lek. Med andra ord, HELT STILLA, bara VILA!!!! Inga utställningar på 2 månader.


Ni som har wheaten terrier eller känner Sallie vet att detta inte blir lätt. Sallie är ju tokig när det kommer någon eller när det händer något roligt. Då hoppar och stutsar hon, upp och ner. Blir knäet inte bra så kan det i värsta fall bli operation och det vill vi ju helst undvika.


Hur hände detta då, undrar ni kanske. Igår när vi gick in i ringen så skyggade hon undan och jag trodde att hon kanske blev rädd för ett tält som blåste till. Jag skojade med henne och hon fick nys på korv som låg i gräset och sen var det inget mer med det. På kvällen när jag torkade hennes tassar, efter kvällspromenaden så ryckte hon åt sig sitt bakben. Jag tänkte att hon kanske iallafall hade gjort något tex trampat på en geting, så jag kände igenom benet och tassen men hon visade inget. Så det var inte förrän på förmiddagen idag som jag förstod att allt inte var bra. Veterinär trodde att hon gjort en snedvridning och därför skadat korsbandet. Hon tror också att det ska nog gå bra och läka sig själv.


Wheaten terrier är väldigt tåliga hundar och dom visar inte i första taget att dom har ont.


Till helgen var det ju planerat en utställning och att titta på en utställning, träffa många goda vänner och att träffa Sallies uppfödare från Irland. Hur det blir får de närmaste dagarna avgöra. Det blir ju iallafall ingen utställning.


Trevlig kväll!!

 
 
Tes

Tes

31 augusti 2009 20:49

Nejmen vad synd!!! En wheaten är ju som sagt inte de lungnaste alla gånger men det skall nog gå bra! Tråkigt med utställningarna dock. När Faxe var sex månader ca så blev han trampad av min ena häst på den ena baktassen och jag trodde det värsta. Men med smärtstillande och flitiga besök av Cola så läkte det ut av sig självt och vi märker inget av det överhuvudtaget! Så detta skall nog gå bra detta med. Det är ju som sagt en tålig ras! Lycka till nu och var rädda om er! Kram

http://www.tesans.bloggagratis.se

 
Tin

Tin

1 september 2009 09:38

Vad tråkigt men ändå bra att det inte var värre än så. Bara Sallie kan vara någorlunda lugn nu så läker det det nog snabbt och bra.
Det är ju inta lätt att ha en wheaten i stillhet...det vet ju vi ;))
Synd bara att hon inte kan ställas ut men det är mindre viktigt. Det viktigaste är "att bli bra".
Vi kommer nog inte till Öland, tyvärr. BG jobbar hela helgen och får inte ledigt :(
Men det är bara att "bita i det sura äpplet" och tänka att "det går flera tåg"

Ha det gott och krama Sallie från oss!

http://tins.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristina - 8 maj 2010 21:59

Sallie har äntligen fått sina efterlängtade valpar. Det blev 4 tikar och 1 hane. Alla mår jättebra och valparna växer så det knakar.   Jag tänker inte blogga längre utan vill ni följa mig och Sallie så finns vi på min hemsida www.irishbushmills.s...

Av Kristina - 4 mars 2010 09:11

  Nu har det äntligen hänt, som jag har väntat!!   Sallie gick äntligen i löp för 1½ vecka sedan och nu är hon parad med stiliga Sune. Det ska bli så spännande och jag hoppas verkligen att det "tagit" sig.    Valparna kommer då att födas i ...

Av Kristina - 11 februari 2010 11:34

Idag när jag kom upp ur den sköna sängvärmen så kollade jag på temperaturmätaren. Den visade -18,6 ute och +18,6 inne   Har mätaren gått sönder?? Fast så blev det -18,7 och då fattade jag att den var nog hel och att det var ruskigt kallt ute. En lite...

Av Kristina - 10 februari 2010 08:01

Jag skulle ju bli duktigare på att skriva här och det är väl inte för sent än, hoppas jag??      Som sagt så har vi varit i Thailand och kommit tillbaka igen. Det var två mycket goa veckor. Varmt och soligt med mycket bad, öl och mat. Det var hel...

Av Kristina - 31 december 2009 18:19

  Ja, tiden går fort när man har roligt, eller mycket att pyssla med. Här har det varit blandad kompott :)   Vi firar en väldigt lugn nyårskväll, ska nämligen köra och hämta ungdomar i natt.   Vi håller även på att packa och dona för på lör...

Ovido - Quiz & Flashcards