Alla inlägg under juli 2009

Av Kristina - 31 juli 2009 22:55

......och imorgon börjar det roliga, att snickra ihop allt. Ett pyssel med vinklar, mäta, såga, mäta igen osv. Då är det bäst att inte störa gubbe för mycket, för han är en mästare på att såga fel ;))))) Men inget ont utan att det har något gott med sig. Det brukar nämligen bli bra tillslut!! :)

 Jag har iallafall målat klart allt så att det är torrt imorgon.


Pizzan var god och ikväll har vi bara slappat. Jag har kollat på DN-galan och de andra har spelat Monopol på Wii och nu tittar de på en film, som snart är slut.


Vi ska strax gå och lägga oss, så natti natti på er!!

Av Kristina - 31 juli 2009 16:06

Idag satte vi klockan på alarm för vi ville inte sova bort hela dagen, det kan vi nämligen vara rätt bra på!! ;)


Tobbe har gjutit den sista stolpen så nu är själva grunden klar. Jag har betsat stolpar och just nu väntar jag på att de ska torka så att jag kan måla undersidan.


Hälften är gjort!! :))


Den här fina fjärilen satt på våran altan.....


 ....den hade en sådan läcker ljusgrön färg och ett mycket vackert mönster.


Nu ska vi snart äta. Det är Tobbe som är kock idag så då blir det........jippi....pizza!!!!



Av Kristina - 30 juli 2009 23:15

När Tobbe kom hem idag från stan så blev det inte mycket gjort på staketbygget. Det var bara ett par timmar tills han skulle åka igen, på herrgolfen, så det var ingen ide att plocka fram allt. Tobbe var bara ute och förberedde för gjutning imorgon.


Det blev ingen betsning heller, för den ena plankan låg ute och hade blivit blöt. Men imorgon blir det nog lite bättre fart. Hoppas vädret bjuder på strålande SOL!!


Ikväll har jag suttit framför datorn och spelat lite spel men nu börjar klockan bli mycket och det ska bäddas rent i sängarna och så ska jag ta en dusch. Det är så skönt att krypa ner ren mellan nytvättade lakan!! :)


Natti natti!!

Av Kristina - 30 juli 2009 13:25

Först fint väder och storm, nu regn och inte storm!! Hur ska dom ha det??


Tvättmaskinen var precis klar men jag kan ju inte

hänga ut lakanen!! :((


Iallafall så är sovrummet dammat och dammsuget. Sen drog dammsugaren genom hela huset för det behövdes ;)


Nu ska jag snart steka lite pyttipanna och sedan har nog Tobbe kommit så att jag kan betsa lite stolpar :)

Av Kristina - 30 juli 2009 10:07

Vädret är bra, men det blåser full storm!! Jag fick fälla ner parasollet för vinden slet och drog i det. På baksidan av uthuset har vi ju ställt upp ett ganska stort partytält, där vi ska måla brädorna, snart kommer väl det farande!!


Fast det är bra torkväder och jag hade tänkt tvätta lakan idag så det blir ju jättebra nu när min torktumlare strejkar. ;)


Tobbe har åkt till stan. Han skulle till naprapaten, köpa färg och bets plus en del andra småärenden. Det ska bli kul att börja betsa en del färdigsågade stolpar som ska vara till staketet.


Dax att starta tvättmaskinen! Jag rusar......

Av Kristina - 29 juli 2009 23:01

Idag blev det lite sovmorgon, var ju några timmar kort!!

Det var skönt, men sen satte vi igång igen efter frukosten.


Fram med alla grejor igen och bara till att börja på. Tobbe började att blanda bruk som han sen skulle hälla i rören.

Dra in magen!! ;)


Lassa på, ett och två!!


Sen var det snabbt dit med underliggaren och skorna.


Så där ja, nu är två underliggare på plats och grunden börjar bli klar. Det är ett hål till som ska fixas med rör. Det ska Tobbe göra imorgon.


Mitt i allt så ringde dom från Okome Trä och sa att nu kommer vi med 170 plankor. Vi har beställt dom eftersom vi ska klä om lite mer än halva huset i höst, och dom ska målas nu innan. Så jag bar brädor en stund tills Johanna och Jompa vaknade och fick ta över resten.


Efter jag lagat middag så målade Johanna och Jompa klart det stora uthuset och jag putsade fönstret och satte in spröjsen. Nu är hela uthuset klart och fint. Ett projekt i hamn!! :))


Jag och Sallie gick sen på en kvällsrunda i det sköna vädret och Tobbe sprang slingan på Vallarna.

Av Kristina - 28 juli 2009 23:07

Efter min lilla utflyckt till Gekås så möttes jag av en utvilad man. Vi åt frukost och pratade lite om dagen.


Det blev staket som blev första projektet. Vi satte upp det lite provisoriskt sommaren 2003 när vi skaffade Milou, vår första Wheaten. Det var inget stadigt bygge och träet har inte tålt alla väder som det har bjudits på. Det har gått sönder på flera ställen och bara lappats ihop.


Vårt trasiga och lite ostabila staket.


Vi har pratat en del om hur vi vill ha det och fått lite inspiration från Tin och hennes fina bilder från trädgården.


Vi åkte till Okome Trä och köpte virke och under tiden började Linn, Johanna och Jompa måla uthusen. Att man inte kan lämna tomten i fem minuter utan att det ska hända något ;) Johanna, den tokan, glattar på stegen och får hela spannen med färg över sig!!! :))))


Röd och grann!! :))


Oj,vad vi skrattade. Hon såg för rolig ut!!


Linn målar det lilla garaget.


Det är bra att vara lång!! ;)


Sen börjar Tobbe att riva det gamla och sätta upp extra staket så att inte Sallie kan rymma.



Innan det blev kväll så hade han fått bort en del, grävt nya hål och gjutit fast två skor till underliggaren.



Imorgon fortsätter vi, bara nu vädret håller i sig!!

Av Kristina - 28 juli 2009 22:55

Inatt blev det inte många timmars sömn, ca 1-1½!!!!

Ungdomarna satt nämnligen uppe hela natten och spelade spel på datorn och jag hade svårt att somna eftersom jag sovit lite för mycket de sista dagarna ;)) Precis när jag hade somnat så skriker någon till och jag är klarvaken igen :( Då var klockan 03.19 och jag gick upp och sa till ungdomarna att nu var det verkligen dax för sängen.


Eftersom jag själv var pigg så tog jag lite kaffe, en macka och läste tidningen. Efter en stund så gjorde jag ett nytt försök att sova, men inte då. Jag började tänka på att jag behövde nog åka en sväng till Gekås så jag gick upp igen vid halv 6. tog en dusch och frågade Linn, som inte hade somnat, om hon ville åka med, och det ville hon.


Strax innan åtta stod vi i kö utanför Gekås. Vi kom snabbt in och handlade det vi skulle ha. Sen tog vi en sväng i alla skoaffärerna. Apoteket och ICA fick också ett besök innan vi åkte hem igen.


Det kändes det som om halva dagen hade gått men klockan var bara lite över elva :) när vi kom hem igen, alltså nästan hela dagen var kvar!!

Skapa flashcards